Kleur en verkoop hebben een sterke relatie tot elkaar. Keuzes maken doen we op basis van emotie zelfs als we denken dat dit logische beslissingen zijn. Antonio Damasio, neurowetenschapper en hoogleraar ontdekte dat mensen met schade aan hun amygdala, het deel wat verbanden legt tussen informatie afkomstig van verschillende zintuigen en deze koppelt aan emoties, niet alleen geen emoties hadden maar eveneens geen keuzes konden maken.
De meest effectieve drijfveer om tot de beslissing te komen om tot aankoop over te gaan is voor 85% van de mensen gebaseerd op de kleur van het product. Visuele content, waaronder kleur en vorm bereikt de hersenen sneller dan tekstuele content. Het beoordelen van kleuren gaat dus razendsnel, kleuren beïnvloeden onze stemming en gedrag op een manier waarvan we ons vaak niet eens bewust zijn. Het moet dus wel in 1x goed gaan….
Het gebruik van de juiste kleuren verhogen en weerspiegelen je merkindentiteit en het is daardoor erg belangrijk dat de combinatie en de toon van de gekozen kleuren precies die boodschap communiceren van hetgeen waar jij als bedrijf of merk voor staat. De interactie kan leiden tot meer omzet en meer inkomsten en als de kleuren niet kloppen of overeenkomen met de beoogde boodschap loop je klanten mis nog voordat ze überhaupt kennis hebben gemaakt.
Wat ik ook regelmatig zie voorkomen is dat het kleurgebruik niet consistent is wat voor verwarring zorgt en erg onhandig is gezien we onderlinge relaties willen zien om de wereld om ons heen snel te kunnen begrijpen.
Een winkel die bijv. een luxueuze, geavanceerde en mysterieuze sfeer wilt creëren zal dat met zwarten en donkere vergrijsde tonen kunnen bewerkstelligen, maar zullen de warme verzadigde kleuren (verzadigde kleuren zijn pure kleuren met een hoog kleuraandeel, meestal de kleuren weergegeven in een kleurenwiel) zoals gelen, oranjes en roden niet voor de goede emotionele respons zorgen. Zorgen jouw gekozen kleuren nog voor het juiste effect?
Comments